De klant is koning! Klopt dat wel?

 

Doen wat bij je past en niet wat je denkt dat klanten van je verwachten. Dat gun ik jou. Want de vraag is of, als je doet wat je klant verwacht, dat dan je ideale klant is. We zijn zo gewend om ons aan te passen aan anderen, waardoor we vaak verder bij onszelf weg gaan en daardoor veel energie verliezen. Vraag jezelf eens af: doe jij eigenlijk waar je zelf blij van wordt, of alleen waar je klant blij van wordt? Jouw klant heeft er namelijk ook baat bij als jij doet wat bij je past. Want dat betekent dat je meer energie hebt om je werk te doen, dat je ervoor gaat en dus het beste werk aflevert.

Voor de gek houden

In de afgelopen jaren heb ik ervaren wat er met me gebeurt als ik dingen doe die niet bij me passen. Ik heb heel lang mezelf en daarmee dus ook anderen voor de gek gehouden. Ik dacht dat ik het bijvoorbeeld leuk vond om trainingen te geven. Hoewel het staan voor groepen echt ver buiten mijn comfort zone is. Zelfs buiten de stretchzone. Ik vond het leuk om trainingen te ontwikkelen, maar niet om te geven. Ik merkte dat ik na iedere training zo ontzettend moe was en dacht dat dat kwam door alle indrukken en door het lange concentreren. Want ik wilde wel alles meekrijgen en overal op kunnen reageren. Maar als ik er nu naar kijk, weet ik dat het kwam van de spanning. De spanning vooraf omdat ik wist dat ik voor die groep moest gaan staan. En de spanning tijdens de training. Iedereen kijkt naar mij, ze verwachten wat van me en ik verwacht vooral veel van mezelf. Zoveel, dat ik in constante spanning verkeer tijdens zo’n training. En mezelf ook constant bekritiseer als ik mezelf iets verkeerd hoor zeggen, of niet snel genoeg vind reageren.

Deze spanning had vervolgens ook een enorme invloed op mijn gezondheid en dus op mijn privéleven. Ik had geen energie meer voor de kinderen, niet voor het huishouden en ook niet voor alle leuke dingen. Dus ik weet als geen ander wat het je kost als je dingen doet die niet bij je passen. Ook als je je er (nog) niet van bewust bent.

Waar word ik blij van?

De reden dat ik ben gestart als VA, is omdat ik geloof dat je veel meer kunt bereiken als je doet wat bij je past. Ik heb de tijd genomen om erbij stil te staan wat nu echt bij mij past en waar ik blij van word. Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om op de achtergrond te zorgen dat alles op rolletjes loopt. Zodat mijn klant tijd en focus heeft voor andere zaken. Kan doen waar hij of zij blij van wordt. Klusjes die anderen niet ‘over de schutting’ durven gooien, draai ik mijn hand niet voor om. Laat mij alles maar uitzoeken en in orde maken. Ik vind het ook heerlijk om te schrijven. Blogs, content voor social media en nieuwsbrieven. Of bijvoorbeeld foto’s te bewerken (in Canva) voor social media, folders, presentaties of flyers te maken, of de website up to date te houden, de mailbox bijhouden en prioriteren, teksten checken en corrigeren en noem maar op. Daar word ik blij van. Dingen die voor veel ondernemers en zzp’ers er nog ‘even bij komen’ en waar zij amper tijd voor hebben. En jij? Waar word jij blij van?

Hoe kom je aan jouw ideale klant?

Een tijdje terug heb ik op mijn Facebook pagina een link gedeeld naar een schrijfoefening om jouw doelgroep te bepalen. Maar jouw doelgroep is nog niet jouw ideale klant. Dus als je die doelgroep in kaart hebt gebracht, weet je waar je deze kan bereiken. Je kunt dan twee dingen doen:

  1. Zoals in de schrijfoefening je in gaan leven in de klant en kijken wat hij of zij nodig heeft en daar je communicatie op aanpassen. Het risico wat je daarbij loopt, is dat je je toch weer aan de klant gaat aanpassen. Dus als je dit doet, wees je er dan constant van bewust of dit nog is wat bij jou past.
  2. Je vertelt je klanten waar je voor staat. Waarom je doet wat je doet en hoe je dat doet. De klanten krijgen een inzicht in wie je bent en krijgen een gevoel bij je. En dat is voor veel mensen een reden om met je te gaan werken. Er zijn in de markt genoeg aanbieders en waarschijnlijk lijken de producten en diensten ook op elkaar. Maar er is maar één jij en de klant kan alleen voor jou kiezen als jij jezelf laat zien.

Als je jezelf laat zien en jouw verhaal vertelt, ben je veel geloofwaardiger. En daardoor hoef je niemand te overtuigen. Dan komen die mensen op je af die overtuigd zijn van jou. Mensen die bij jou passen in plaats van dat jij je aan hen moet aanpassen. Jouw ideale klant dus.

Kijk eens naar jezelf

Dus: waar sta jij voor? Waarom ben je gaan doen wat je nu doet? Wat heb je toe te voegen? En misschien wel de moeilijkste vragen: wie ben je nu echt? Waar word jij blij van? Probeer hier eens antwoord op te geven voor jezelf. En kijk dan  naar je communicatie. Past dat bij de antwoorden die je op bovenstaande vragen hebt gegeven? Hoe zou je het aan kunnen passen, zodat je de juiste mensen raakt?

Mocht je hier hulp bij willen hebben, dan kun je altijd contact met me opnemen. Of kijk eens op www.boostjebedrijfvanbinnenuit.nl en kom op 13 september naar het event. Dan staan er 10 experts klaar om je hierbij te helpen, op een manier die bij jou past.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *