Start before you are ready

Hoe hoog ligt jouw lat? Hoog? Ik kom nogal wat ondernemers tegen die al wel gestart zijn, maar daar nog niet echt voor durven uit te komen. Omdat “ze nog een diploma missen”, “ze nog geen visitekaartjes hebben”, “ze nog bezig zijn met andere dingen en er niet goed aan toekomen” en noem maar op. En aan de andere kant willen ze heel graag echt starten met hun bedrijf.

Het onderliggende probleem

Wat vaak het onderliggende probleem is, is dat de lat te hoog ligt. Alles moet wel helemaal in orde zijn (minimaal een 8 voor mijn diploma, bijvoorbeeld), voordat ze kunnen beginnen. Ze moeten overal alles van weten en alles moet tip top in orde zijn. Het probleem is alleen, dat het dan nooit goed genoeg is en ze nooit echt starten. Dus: ‘start before you are ready’.

Wat mensen vaak vergeten, en zeker mensen die perfectionistisch zijn, is dat anderen al heel erg blij zijn met wat je doet. Zonder dat het perfect is. Omdat zij het helemaal niet kunnen, er geen tijd voor hebben of geen zin in hebben. En als je eenmaal begint, kom je in de juiste flow en ontwikkel je je vanzelf.

Stel een doel

Het is voor mij heel herkenbaar: ik wilde ook alles in orde hebben voordat ik begon. Maar ik wist ook dat ik dan nooit zou beginnen. Dus ik heb mezelf een doel gesteld. Of ik nu klaar was of niet, ik zou op 1 mei starten. En dat helpt, zo’n deadline. Dan ga je namelijk prioriteiten stellen. Zaken die minder belangrijk zijn, komen later wel. Bovendien ga je uit de denk-modus en in de doe-modus.

Doe-modus

En die doe-modus is belangrijk. Dat is namelijk ook de modus waarin je leert. Gewoon door het te doen, door het fout te doen en door het de volgende keer anders te doen. Fouten maken is niet erg, zolang je er maar goed mee omgaat (zie mijn Facebook post over hoe je van een boze klant een superfan maakt).

Hoe kom je nu van de denk-modus in de doe-modus? Door op te schrijven wat je in je hoofd hebt. Als het op papier staat, kun je er minder makkelijk omheen dan als het in je hoofd blijft zitten. Dus zet je wensen en doelen op papier en koppel er deadlines aan. Maak een planning en je zult zien dat ineens duidelijk wordt wat je te doen hebt en dat het allemaal veel makkelijker gaat. Start gewoon!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.