Content inplannen? 3 redenen waarom een content kalender rust brengt.

Agenda rust plannen content

Voor veel zzp’ers en ondernemers is het belangrijk om ook online zichtbaar te zijn. Alleen kost dat nogal wat tijd. En wat schrijf je dan? Het is wel de bedoeling dat het relevant is voor je klanten. Een manier die overzicht en rust brengt, is het maken van een content kalender.

Wat is een content kalender?

In een content kalender zet je alle informatie die je wilt communiceren. Het geeft je een overzicht van welke onderwerpen je wilt delen, wat je het beste waar kunt publiceren en voor wie. Content is eigenlijk alles wat je communiceert op internet. Dat kan je website zijn, je social media, je reacties op berichten, je blog enz. Een content kalender is fijn om te gebruiken voor je blog en je social media. Waarom?

1. Je krijgt een duidelijkere lijn in je communicatie
2. Het helpt je meer inspiratie te krijgen
3. Het geeft enorm veel rust als je vooruit plant en weet wat je gaat communiceren

Content is eigenlijk alles wat je communiceert op internet. Dat kan je website zijn, je social media, je reacties op berichten, je blog enz. Een content kalender is fijn om te gebruiken voor je blog en je social media.

Overzicht

Zoals ik in mijn vorige blog al vertelde, gebruik ik Airtable voor mijn content kalender. Airtable heeft al een template hiervoor. En ook een template voor je blog. Ik heb deze twee samengevoegd tot 1 content kalender, maar je kunt het doen zoals het voor jou het beste werkt. Je kunt ook een content kalender in Excel maken of zelfs op papier (als je het maar bij elkaar houdt).

Welke stappen zet je bij het maken van je content kalender?

Stap 1:  Bepaal wie je doelgroep is en welke boodschap je aan hen wilt communiceren
Stap 2: Onderzoek op welke media jouw doelgroep te vinden is.
Stap 3: Bepaal wat je wilt bereiken met je content. Als je dit weet, kun je daar rekening mee houden in je boodschap.
Stap 4: Bepaal hoe vaak je berichten wilt plaatsen op de verschillende media. Wil je iedere week een blog posten, of 1 keer in de twee weken? Post je op Facebook? Dan is het handig om uit te zoeken hoe vaak per week je het beste iets kan posten om zichtbaar te zijn en te blijven. Zo geldt dat voor ieder medium. Op internet is genoeg te vinden hierover.
Stap 5: Vul je content kalender.

Hoe vul je je content kalender?

Wat ik heb gedaan, is een template gebruikt in Airtable. Er zijn nog veel meer mogelijkheden te vinden op internet, dus kies wat bij je past. Ik ben begonnen met het invullen van allerlei bijzondere data. Welke afspraken heb ik staan, welke bijeenkomsten, welke deadlines, welke doelen, enz. Dit heb ik aangevuld met nationale en internationale ‘dagen van..’. Op issuekalender vind je genoeg van deze dagen, kies welke relevant zijn voor jou.

Vervolgens heb ik in een nieuw tabblad alle onderwerpen gezet waar ik over zou willen schrijven. Het mooie is dat als je deze op papier zet, je op steeds meer onderwerpen komt. Brainstorm vooral met anderen, zodat je genoeg onderwerpen hebt voor een heel jaar.

Als laatste heb ik gekeken welke onderwerpen voor welk medium relevant zijn. Is het groot genoeg om een blog van te schrijven? Is het alleen voor een post op Facebook? Dat vul ik vervolgens allemaal in. En dan kijk ik naar de kalender waar ik alle bijzondere dagen op heb ingevuld en plan de onderwerpen in.

Wees flexibel

Ik heb heel veel onderwerpen staan, die ik nog niet heb ingepland. Het is ook goed om flexibel te blijven en te kijken wat er op je pad komt. Daarom plan ik mijn content iedere keer 2 weken vooruit. Ik schrijf alle blogs en posts voor twee weken en zet alles klaar, zodat ik er vervolgens niet meer iedere dag mee bezig hoef te zijn. Als er tussendoor iets voorbij komt wat beter past, dan kan ik dat makkelijk aanpassen.

Wat dit oplevert, is:

  • Een meer eenduidige communicatie
  • Je weet wat je kunt posten en wat je al hebt gepost, wat bij elkaar past en waar je eventueel op terug kunt komen
  • Door er op deze manier mee bezig te zijn, zie je ook vaker onderwerpen die aansluiten op jouw content, zodat je die kunt gebruiken als inspiratie of om naar te verwijzen
  • En als laatste: je hebt niet de druk iedere dag van: ‘ik moet iets posten’. Want die druk zorgt ervoor dat je creativiteit en inspiratie vastloopt. Als je vooruit plant krijg je ruimte en komen de woorden veel makkelijker

Heb je hulp nodig met het maken van je content kalender? Neem dan gerust contact met me op.