Wat heeft boodschappen doen te maken met ondernemerschap?

Boodschappen mandje

De manier waarop ik boodschappen doe, zegt iets over hoe ik werk. Hoe dan? Heel simpel, ik maak een lijstje en ga vervolgens naar de supermarkt. Daar loop ik eigenlijk ieder pad af en kijk ik wat ik lekker vind en wat ik nodig heb. Aan het eind van de looproute check ik mijn lijstje en haal ik de dingen die ik nog niet in mijn boodschappenkar heb gelegd.

Geheugensteuntje

Zo gaat het ook met werken. Ik heb een planning, als ik hem op papier zet, zit hij ook meteen in mijn hoofd. En vervolgens ga ik aan de slag. De planning is voor mij een geheugensteuntje, zodat ik, als ik het even niet meer weet, kan kijken wat er nog meer op staat. Het houd me gefocust, maar ik blijf ook nog steeds flexibel.

Boodschappen doen en focus

Er zijn ook mensen die helemaal geen lijstje maken en alle boodschappen uit hun hoofd doen. En vaak thuis erachter komen dat ze nog wat dingen vergeten zijn, of veel meer hebben dan eigenlijk de bedoeling was. Helemaal niet erg, maar het zegt ook iets over je focus. Een focus die je in je ondernemerschap misschien ook lastig vindt.

Wat heeft dat te maken met ondernemerschap?

Een klant van mij heeft bijvoorbeeld moeite met deze focus. Ze weet wel wat ze moet doen, het zit allemaal in haar hoofd, maar het kost tijd om na iedere klus te bedenken wat dan prioriteit heeft. Daarom maak ik aan het eind van iedere week een planning voor de komende week voor haar. Daar staan ook de deadlines in, zodat ze weet welke taken prioriteit hebben. Het is een geheugensteuntje, zodat zij lekker aan het werk kan en niet hoeft na te denken wat ze moet doen en wat prioriteit heeft. Voor mij een hele kleine moeite om zo’n lijst te maken, maar voor haar is het een wereld van verschil.

En hoe fijn is het om dan feedback te krijgen van haar dat ze zo lekker gewerkt heeft en dat het haar veel zekerder maakt in haar werk. Doordat ze niet meer hoeft na te denken of ze wel met het juiste bezig is. En niet meer bang hoeft te zijn dat ze iets over het hoofd ziet, omdat ze weet dat er iemand meekijkt. Daar doe ik het voor!